love

love

Haryanie & Bazli

Daisypath Anniversary tickers

22 September 2014

cepatlah sihat wahai emak

Assalammualaikum

hari ni genap sebulan mak kat hospital. dah sebulan mak tak berjalan. dah sebulan mak tak lalu makan. dah sebulan mak beremosi. dah sebulan juga ai berulang alik dari nilai - seremban dan kadang2 ke mantin.

dah sebulan jugak ai tak makan masakan mak. rinduuuu yeee. bila tengok keadaan mak, sayu je hati. kadang2 menangis juga bila tengok keadaan mak. sebenarnya ai tak tahu nak tulis macam mana pasal hati dan perasaan ni.

badan penat dah jangan nak katalah. bukanlah merungut sebenarnya, tapi bila 'kekuatan' itu hilang entah ke mana, itu yang buatkan ai down down down. sebenarnya banyak je cerita nak dikongsikan. tapi tulah tak ada mood.

setakat sebulan ni, habis waktu ofis, sharp pukul 5 ai keluar ofis, terus ambil NAN kat taska dan terus ke hospital. sampai2 hospital, kalau mak tido, ai biarkan dulu. kalau tak mak mesti makan alas perut pastu terus mandikan mak. dulu2 boleh juga mandikan mak kat toilet. tapi bila dah dua minggu ni luka kaki mak perlu disedut untuk keluarkan bendasing kotor tu, ai juz lap2 badan mak kat katil saja. pukul 730 malam habis waktu melawat, ai balik. kat rumah pulak melayan NAN. kadang2 tu ai dan NAN sama2 terlelap.

bercot cet cot cet dengan sorang mak cik ni, juga jaga mak yang dah nyanyok. tapi mak mak cik ni tak banyak ragam. mak cik ni cakap, alhamdulillah mak mak cik ni senang nak dijaga.

bila dah berulang alik ke hospital ni, ai nampak macam2 ragam. macam2. ada yang isteri sakit, suami jaga. suapkan makan. salinkan lampin. mandikan. kadang2 ai terfikir, kalau ai sakit, ada tak orang akan ambil tahu. ai selalu cakap dengan mak, ai tak harap apa2 balasan dari semua apa yang ai buat selama ni. ai rasa itu tak cukup lagi dibandingkan jasa dan pengorbanan mak pada ai selama ni. ai cuma harapkan mak doakan ai sentiasa tabah dan kuat hadapi dugaan dan cabaran dalam hidup ni. mak doakan NAN sentiasa sihat dan berjaya dalam hidup. 

ai tahu emosi mak sekarang ni memang sangat2 sensitif. kalau ai tak cerita dengan mak apa yang tanggung, dengan siapa lagi perlu ai cerita. saat ini, ai teringat kata2 sorang kawan ai time keje kat putrajaya dulu, hilang harta boleh dicari. hilang kerja, kat mana2 pon ada rezeki Allah. janji berusaha. tapi kalau hilang mak, aku dah tak ada mak. mak mentua tak sama dengan mak sendiri. sekarang ai hadapi apa yang dia alami dulu. ya.. selagi ada mak ayah ni, berusahalah sebaik mungkin untuk membalas jasa2nya walaupun tak semua.

ai sebenarnya rindu dengan keadaan mak yang dulu. walaupun ada cuci buah pinggang @ dialisis 3 kali seminggu, tapi mak nampak sihat. mak nampak kuat. mak mampu ketawa. mak mampu melayan cucu2. mak masih mampu melayan anak. tapi sekarang semuanya terbatas. ai tahu mak perit sebenarnya.

ai harap dan berdoa, mak cepat sihat. kembali macam yang dulu. ai tak bersedia lagi untuk kehilangan mak. :'(

*tak tahu nak tulis apa. hati sedang murung.....

Tiada ulasan:

GEROBOK CANTIK

kadang-kadang kita memerlukan pengalaman orang lain untuk membantu kita mencorak perjalanan kehidupan kita.

ANDA TETAMU YANG KE BERAPA?